Beiträge von Heisenberg

    Ich hab das falsch verstanden, ich dachte, du hast dort bereits bestellt, um auszutauschen.

    Als ich mit Herrn Aicheler von Ahlborn sprach, erwähnte der auch, dass man die Gummimatten einzeln nachkaufen kann. Ggf. geht das aber nicht als Endkunde, weil der Hersteller nur B2B verkauft. Du brauchst also einen Händler des Vertrauens.

    Frag doch mal bei Pausch an. Zumindest ganze Platinen verkauft er standardmäßig, vlt. auch nur die Gummimatten, wenn nur die kaputt sind.

    https://www.pausch-e.com/shop/Kontaktpl…uren-p184603412

    Das mach ich, wenn ich sehe, dass dort das Problem liegt. Danke!


    Ich hatte das mal bei der Fernbedienung für den AV Receiver. Gleiche Technik, würde ich mal sagen. Bei ein zwei häufig benutzten Tasten war der schwarze Graphit Punkt auf dem Gummi verwischt, das Pendant auf der Platine darunter sah auch verschlissen und völlig anders, wie alle anderen Kontakte aus. Kurzzeitig hat putzen und neu mit Graphitpulver behandeln geholfen. Aber mit der Zeit kam das Problem zurück. Das würde also bei dir allenfalls als Test oder Problem-Eingrenzung dienen können.

    Das klingt gut, danke!


    Wobei es mich echt wundern würde, wenn das Problem mechanisch ist. Ich habe darauf wie gesagt erst wenig gespielt. Wenn das dann so weiter geht, na dann Prost ...

    Der Gummi enthält Kohlenstoff als Kontaktmittel. Da muss man erstmal nach dem Problem suchen. Entweder ist der Gummi abgerieben oder der Kohlenstoffanteil abgenutzt.

    Leider wird es dauern.

    Meinst du die Kontaktplatine mit dem blauen Gummi? Die Gummimatten zur Druckpunktsimulation sind ja nicht beteiligt bei den Signalen, oder?
    Kann man was gegen den Abrieb oder die Abnutzung machen? Die Keyboards bespiele ich tatsächlich erst in der Größenordnung Monate.

    An meinem Spieltisch im Wohnzimmer mit MRG2 hatte ich letztes Jahr auch ein seltsames Phänomen. Aus unerfindlichen Gründen sind ganz sporadisch immer wieder mehrere Pedaltasten auf einmal ausgelöst worden, obwohl ich gar keine gedrückt hatte. Nach versuchsweisem hin- und herwechseln von Komponenten und einem nagelneuen MRG2 wurde das Problem nur noch schlimmer und die Stör-Töne tauchten auch in Manualen auf. Es war auch nicht nur Note-On und Note-Off, sondern alles Mögliche. Ich war schon ziemlich am Verzweifeln, aber dann bin ich doch noch auf die Ursache gekommen.

    Einige Zeit zuvor hatte ich hinter der Orgel eine neue, 10m lange, aktive USB-Leitung verlegt, die von einem Multimedia-PC bis zur Couch am anderen Ende des Wohnzimmers verläuft. Dort habe ich ein USB Sound-Interface angeschlossen für meinen Kopfhörer und weitere USB-Geräte zur Bedienung des Multimedia-PCs. Trotz der Länge funktioniert das einwandfrei. Jetzt bin ich drauf gekommen, dass diese Leitung wie eine Antenne zu wirken scheint und Signale in meinem MRG2 bzw. dessen Zuleitungen provoziert. Bis zu diesem Tag war mir das nur noch nie aufgefallen, weil der Multimedia-PC sonst wohl immer abgeschaltet war, wenn ich Orgel gespielt hatte. Nachdem mir das Problem jetzt klar ist, lasse ich den anderen PC halt einfach aus.

    Vielleicht haben die unerklärlichen Störungen bei Dir eine ähnliche Ursache. Ansonsten würde ich bei der einen Taste mit dem zu tiefen Niedergang auch auf ein Problem der Fatar Kontaktplatine tippen.

    Das ist ein sehr wertvoller Tipp, danke! Um den MRG2 sind lauter Kabel herum, die zu Schaltern führen. Zwar keine USB-Leitungen, aber vielleicht beeinflusst das auch etwas. Das Kabelmanagement muss ich wohl dringend demnächst mal angehen. Das teste ich aus, danke!


    Toller Hinweis, danke! Das heißt, es könnte einfach an einer toten Diode liegen, die den Tiefgang 2 bis 3 mm registrieren soll. Der zweite Kontakt nebst Diode bei vollem Durchdrücken ist dann noch funktionstüchtig, was genau zu meinem Problem passt.
    Da hilft dann zwar auch nur Ausbauen, was nicht die tollste Arbeit ist, aber damit scheint das Problem schon fast sicher und ist lösbar.

    Deinen letzten Hinweis hab ich im Voraus schon durchgeführt und den gleichen Schluss gezogen.

    Weißt du zufällig, welche Dioden verbaut sind?

    Danke für deine Ideen!

    Zu 1: Das ist gut zu wissen, das werde ich untersuchen, falls ich es ausbauen muss.

    Zu 2: Das ist eigentlich schon ein gutes, hat damals glaub 60€ gekostet, Midisports 2x2.

    Ich hab noch für Taster eine weitere Matrix dranhängen, da gibt's gar keine Probleme damit, das würde ich eher ausschließen.

    Zu 3: Ich nutze GO, also das scheidet leider aus. Auch wegen Linux.

    Zu 4: Mit mido hab ich das schon getestet, da konnte ich das Bild reproduzieren. Das ist dubios. Mal geht's, mal nicht. Nur der eine Ton, der will nie gehen ...

    Einen schönen Tag zusammen,

    ich habe heute ein Problem mit einer meiner Klaviaturen des Typs Fatar TP 60 LW Ivory festgestellt. Alle Töne lösen aus, wenn man die Taste etwa einen halben Zentimeter drückt. Eine Taste (gerade das a', das ja ständig vorkommt, insbesondere als Melodieton) löst erst aus, wenn die Taste ganz unten ist. Aber auch nur, wenn man die Taste schwungvoll drückt. Übt man anschließend keinen starken Druck aus, wird ein Note off Befehlt gesendet, obwohl die Taste noch voll durchgedrückt ist. Zum Üben ist das der Horror. Ich dachte erst, ich spiel grauslig, bis ich entdeckt habe, dass die Taste ständig direkt "weg" ist. Naja, grauslig spiel ich trotzdem noch, jetzt hab ich nur eine Entschuldigung für mein Unvermögen ^^

    Blöderweise ist das gerade die unterste von drei Manualen. Die Arbeitszeit würde ich jetzt eher in Tagen veranschlagen, das sauber auszubauen und dabei auch nichts zu zerstören an Drähtchen. Deshalb wollte ich erstmal hier fragen, ob jemand das Problem kennt, dass ich gleich die Ursache kenne und bereits davor das Ersatzteil bestellen kann. Was macht denn Sinn (Software/Hardware)?

    Ich würde ja stark die Kontaktplatine vermuten. Das wär dann wohl der größte Aufwand. Weiß jemand, wie ich das überprüfen kann ohne Ausbauen? Hilft wohl nur Ausbauen und Messen.

    Weshalb ich aber noch zweifle: Ich habe seit gestern massiv Probleme mit dem MRG2 vom Link oben. Irgendwie hatte ich den Fall, dass die Tasten und das Pedal IRGENDWELCHE Signale gesendet haben, teilweise auch die gleichen bei komplett verschiedenen Tasten und Manualen, wenn man es nur hintereinander gedrückt hat. Jetzt gehts wieder nachdem ich etwas umgesteckt habe. Vermutung: Ich habe ein paar Kanäle vor langer Zeit verändert und das so gespeichert mit der Kanalzuordnung. Das war so gewollt und nötig. Ich denke, da hat sich was verstellt, es kam zu Dopplungen und dann zu Problemen. Aber das erklärt dann halt auch nicht, wieso manche Tasten plötzlich nicht nur Note-on/Note-off senden, sondern auch alles andere mögliche an Midi-Signalen.
    Wahrscheinlich gehe ich das erst mal der Reihe nach strukturiert durch, um einen Software-Fehler auszuschließen. Ein Umstöpseln und Ändern der Kanäle legt in einem Schnelltest aber nahe, dass es eher die Hardware ist, da das Problem kanalunabhängig nur am unteren Manual vorkommt.

    Falls jemand das Problem kennt, wäre ich um jede Information sehr dankbar!

    Beste Grüße und in ein paar Stunden gesegnete Ostern

    Den Geburtstagswünschen und dem Dank dem Papa schließe ich mich auch an.

    Das Forum hat auch mir so viel geschenkt. Ich kann mich noch gut erinnern, wie ich die Fotos von Bauprojekten vor Jahren mal alle durchgeblättert und ausgedruckt habe. Nächtelang habe ich gebrütet und hier gelesen, um "meinen" Spieltisch zu planen. Und jetzt habe ich große Freude damit.

    Ich freue mich auf die vor uns liegende Orgelzeit.

    Mal eine blöde Frage, die jetzt das Thema immer weiter abgleiten lässt, die mich aber schon lange brennend interessiert:

    Ist es wirklich sinnvoll, darauf zu achten, genau auf der Orgelbank den besten Klang zu erhalten? Kann gerade das nicht in manchen Fällen dazu führen, dass es sich unten für die Gemeinde gar nicht mehr so toll anhört?

    Bei neuen Orgeln gibt es manchmal die Funktion, sich das Gespielte wieder abspielen zu lassen, während man durch den Kirchenraum wandert. Zudem kann man dann noch unterwegs umregistrieren, um das beste Klangbild im Raum (und nicht auf der Orgelbank) zu erzeugen.

    Und dann würde ich die Midi-Signale mal aufzeichnen. Über GO geht das. Und ohne GO geht das auch zum Beispiel mit python und dem Paket mido.

    Dann die Töne der Reihe nach durchspielen. Dabei kontrollierst du, ob alles richtig zugeordnet wird und solltest dann sehen, ob andere Töne eingestreut werden oder Töne verloren gehen. Dann mehrere Töne gleichzeitig spielen, das ist oft das Problem.

    Nicht gespielte Töne hatte ich auch mal mit einem billigen China-Adapter. Der hat nämlich teilweise und zufällig vollkommen seltsame Signale geschickt, die nicht im Standard-Midi-Format waren. Da kann GO halt nichts damit anfangen.

    Das ist bei mir auch so, dass ich jedem Manual genau ein floating manual zuordnen kann. Ich arbeite dann auch mit Koppeln. Ohne jede Koppel sind alle Manuale stumm. Wenn ich dann das Hauptwerk und Positiv auf dem unteren Manual will, dann koppel ich beides auf das untere Manual. Ich habe deshalb 4 (Pedal plus 3 Manuale) mal 4 (4 Werke) sind 16 Koppeln.

    Und so kann ich dann mehrere Werke auf ein Manual koppeln. Quasi beliebige Werke auf jedes beliebige Manual/Pedal.

    Das ist dann noch die Erklärung in dem Thread, wie ich es umgesetzt habe: Manuale flexibel zuordnen

    Ich hoffe, damit reden wir dann nicht aneinander vorbei :)

    Ich kann es oben nicht mehr bearbeiten, wohl zu lange her. Hier nun die überarbeitete und optisch übersichtlichere Version mit weiteren kleinen Details, die ich gestern in der Eile und ohne zweiten Bildschirm ausgespart habe:

    Kapitel 6. Midi & Audio settings

    This tabbed dialog is displayed when the Audio/Midi Settings menu item is chosen in the Audio/Midi menu.

    It manages "system-wide" GrandOrgue options. In other terms, these options apply to any loaded sampleset.

    These options are located at different places according to the platform.

    Windows: registry key HKEY_CURRENT_USER\Software\Our Organ\GrandOrgue and %APPDATA%\GrandOrgueConfig file

    Linux: $HOME/.GrandOrgue and $HOME/GrandOrgueConfig

    Mac: $HOME/Library/Preferences/.GrandOrgue and $HOME/Library/Preferences/GrandOrgue

    Anmerkung

    When launched with an instance name (GrandOrgue -i instanceName), the name GrandOrgue becomes GrandOrgue-instanceName, the name GrandOrgueConfig becomes GrandOrgueConfig-instanceName

    The user can reset settings to default values by deleting the "options files" according to the platform.

    Enhancements frame

    • Active polyphony management
      When polyphony reaches 3/4 of the current maximum value, release samples (reverberation tails) are faded out in order to conserve polyphony.
      • Memory: No impact
      • Polyphony: Conserved
      • Load time: No impact
    • Release Sample Scaling
      For those sample sets with long reverberation tails ("wet"), enabling this option will fade out the release sample if the note is played staccato. It will have little to no effect on "dry" sample sets.
      • Memory: No impact
      • Polyphony: No impact
      • Load time: No impact
    • Randomize Pipe Speaking
      This will apply a very small random detuning before each pipe begins to speak. The detuning is small enough so that the ear can't appreciate the tuning difference and large enough so that it approximates the tiny interferences (due to physical location) that occur when playing multiple real pipes in an organ.
      • Memory: No impact
      • Polyphony: No impact
      • Load time: No impact
    • Load last file at startup
      This will trigger the automatic load of the last used sample set.
      • Memory: No impact
      • Polyphony: No impact
      • Load time: No impact

    Sound engine frame

    • Interpolation
      This dropdown controls the method used to interpolate the waveform when resampling the samples.
      • Polyphase: This method gives better audio results at the expense of higher CPU load.
      • Linear: This method lowers CPU load at he expense of audio quality. It is the only usable option when lossless compression is enabled, as polyphase interpolation is not yet implemented with lossless compression.

      The assertions about audio quality should be used as guidelines only. As a rule of thumb, polyphase gets better treble, linear gets better bass, and this is most noticeable in sample sets that use interpolation extensively (e.g. retuning a detuned organ). Audio quality is highly subjective, so the user is strongly encouraged to listen for himself and retain the setting that suits him better.

      • Memory: No impact

      • Polyphony: Linear gives more polyphony

      • Load time: No impact

    • Number of CPU cores
      This number states how many threads GrandOrgue creates to spread the load. Cores number is the recommended choice for computers without Hyperthreading. Less doesn't use the whole computer. More wastes resources while managing overhead.
      With Hyperthreading enabled, the CPU load seems more evenly spread among virtual cores.
      • Memory: No impact
      • Polyphony: Raising the number of cores raises the polyphony attained before the sound starts to break.
      • Load time: No impact
    • Workload distribution
      This setting has the same role as Number of CPU cores, and is dedicated to spliting the workload. The same value as the number of CPU cores is recommended.
      • Memory: Same as concurrency
      • Polyphony: Same as concurrenc
      • Load time: Same as concurrency
    • Cores used at loadtime
      This number states how many threads GrandOrgue creates to load samples in memory. It has NO effect when loadind samples from cache.
      Higher speed-up loading while reducing the available memory for samples. A zero (0) value means classic load.
    • Recorder WAV format
      This selects the format used by the Audio recorder. The supported formats are: 8 bit, 16 bit, 24 bit PCM and 32 bit IEEE float.
      • Memory: No impact
      • Polyphony: No impact
      • Load time: No impact
    • Record stereo downmix
      This textbox enables GrandOrgue to record multi-channel audio in simple stereo. This option is disabled by default, as it increases CPU usage even if the audio recorder is off.
      When stereo downmis is disabled, all audio channels are recorded in the WAV file.
      • Memory: No impact
      • Polyphony: Slightly - like an additional audio interface
      • Load time: No impact

    Paths frame

    • Settings store
      This selects the directory where preset files are stored. The Browse button opens a file browser where the desired directory can be chosen.
    • Cache store
      This selects the directory where cache files are stored. The Browse button opens a file browser where the desired directory can be chosen.

    Sample loading frame

    • Lossless compression
      Uses a lossless algorithm (i.e. the original samples can be perfectly reconstructed) so that RAM requirements are lessened. Particularly useful for large sample sets.
      • Memory: Variable savings up to 40%
      • Polyphony: Approx. 10% lower
      • Load time: Approx. 20% slower. Only affects load without cache - as the compressed data is cached.
    • Load stereo samples
      Selects whether stereo samples are loaded in Mono or Stereo.
      If set to Mono, all samples are loaded in Mono. When compression is disabled, this will save 50%, but when compression is enabled, much less will be saved because the compression is much less effective on monoaural inputs.
      This setting can be set to don't load, if you want GrandOrgue to avoid loading any samples. Via Organ Settings, it is still possible to load only specific parts of the organ.
      • Memory: Variable savings up to 50%
      • Polyphony: Slight impact, as loading in Mono saves a few calculations per sample.
      • Load time: No impact
    • Sample size
      Selects whether the samples are loaded with 8 or 12 or 16 or 24 bits precision.
      • Memory: High impact
      • Polyphony: The polyphony will increase with lower bit sizes and decrease with higher bit sizes.
      • Load time: Slight impact
    • Loop loading
      Selects which loop(s) are loaded if the samples have multiple loops.
      • First loop: Load only the first loop.
      • Longest loop: Load only the longest loop found in the sample. Longer loops usually feel more lively.
      • All loops: Load all loops found in the sample. While playing, the loops are cycled using a round-robin scheme.
      • Memory: First loop less than Longest loop less than All loops
      • Load time: Increases with the amount of data loaded
      • Polyphony: No impact
    • Attack loading
      The sample set creator can provide multiple separate attack files.This selects which attack(s) are loaded.
      • All: Load all attack files.
      • Single attack: Load only the "best" provided file.
      • Memory: Single attack less than All
      • Polyphony: No impact
      • Load time: Increases with the amount of data loaded
    • Release loading
      The sample set creator can provide multiple separate release files.This selects which release(s) are loaded.
      • All: Load all release files. The sound engine selects which release to play according to how much time the sustain sample was held. For example, it usually selects the shortest release sample while playing staccato.
      • Single release: Load only the "best" provided release file.
      • Memory: Same as Attack loading
      • Polyphony: No impact
      • Load time: Same as Attack loading
    • Memory limit
      Chooses the size of the memory cache where samples are loaded. This is especially useful when running the 32 bits Windows build on 64 bits platforms to avoid a crash while loading a big sample set.
      If this parameter is set to zero, it tries to load as much data as possible.
      Achtung: In this case, GrandOrgue keeps loading until the OS fails to provide memory. It can provide large amounts of swap space with expectable adverse impact on performances.

    Sound output frame

    • Sample rate
      Selects the output sample rate. Allowed values are 44100, 48000 and 96000 Hz.
      The samplerate should match both the configured samplerate in the audio interface and the samplerate of the recorded samples to avoid resampling. If not, resampling can occur in all layers of the audio stack, and audio quality can suffer.
    • Samples per buffer
      Allowed values range from 16 to 1024 by increment of 16.
      This parameter sets the output buffer size. Larger values usually reduce sound artifacts at the expense of latency.

    Cache frame

    • Compress cache
      Selects whether the disk cache must be compressed when created or updated.
      • Memory: No impact
      • Polyphony: No impact
      • Load time: Loading from an uncompressed cache is I/O bound, while loading from a compressed cache requires more CPU. With a slow disk + fast CPU, compressed might be better. This feature is closely related to the hardware capacities, so the user is encouraged to test for himself and retain the best setting for his computer.
    • Automatically manage cache
      Selects whether the cache must be automatically created or updated when the sample set is loaded.

    Perform strict ODF

    Organ Definition File (ODF) syntax has much changed since the days of Hauptwerk™ version 1. Some Hauptwerk™ 1 keywords are not used by GrandOrgue and are reported as warning in the pop-up message window.

    Introducing ODF warnings to GrandOrgue is a two-step development process:

    • 1. A new warning is added to the ODF parsing utilities. It is displayed only in strict ODF mode, to give samplesets designers time to remove the new warning from their Organ Definition Files, without disturbing users.
    • 2. After a suitable number of months has elapsed, the warning is moved to normal mode and is always displayed.


    This checkbox enables strict ODF mode.

    Anmerkung

    Sampleset designers are strongly encouraged to update their Organ Definition Files in order to remove warnings and improve user experience.

    Likewise, GrandOrgue users are strongly encouraged to report new warnings to the sampleset designer.

    Der Vollständigkeit halber hier noch reinkopiert (ist Englisch):

    • Active polyphony management
      When polyphony reaches 3/4 of the current maximum value, release samples (reverberation tails) are faded out in order to conserve polyphony.
    • Release Sample Scaling
      For those sample sets with long reverberation tails ("wet"), enabling this option will fade out the release sample if the note is played staccato. It will have little to no effect on "dry" sample sets.
    • Randomize Pipe Speaking
      This will apply a very small random detuning before each pipe begins to speak. The detuning is small enough so that the ear can't appreciate the tuning difference and large enough so that it approximates the tiny interferences (due to physical location) that occur when playing multiple real pipes in an organ.
    • Load last file at startup
      This will trigger the automatic load of the last used sample set.
    • Interpolation
      This dropdown controls the method used to interpolate the waveform when resampling the samples.
      • Polyphase
        This method gives better audio results at the expense of higher CPU load.
      • Linear
        This method lowers CPU load at he expense of audio quality. It is the only usable option when lossless compression is enabled, as polyphase interpolation is not yet implemented with lossless compression.

      The assertions about audio quality should be used as guidelines only. As a rule of thumb, polyphase gets better treble, linear gets better bass, and this is most noticeable in sample sets that use interpolation extensively (e.g. retuning a detuned organ). Audio quality is highly subjective, so the user is strongly encouraged to listen for himself and retain the setting that suits him better.

    • Number of CPU cores
      This number states how many threads GrandOrgue creates to spread the load. Cores number is the recommended choice for computers without Hyperthreading. Less doesn't use the whole computer. More wastes resources while managing overhead. With Hyperthreading enabled, the CPU load seems more evenly spread among virtual cores.
    • Workload distribution
      This setting has the same role as Number of CPU cores, and is dedicated to spliting the workload. The same value as the number of CPU cores is recommended.
    • Cores used at loadtime
      This number states how many threads GrandOrgue creates to load samples in memory. It has NO effect when loadind samples from cache. Higher speed-up loading while reducing the available memory for samples. A zero (0) value means classic load.
    • Recorder WAV format
      This selects the format used by the Audio recorder. The supported formats are: 8 bit, 16 bit, 24 bit PCM and 32 bit IEEE float.
    • Record stereo downmix
      This textbox enables GrandOrgue to record multi-channel audio in simple stereo. This option is disabled by default, as it increases CPU usage even if the audio recorder is off. When stereo downmis is disabled, all audio channels are recorded in the WAV file.
    • Paths frame
      Settings store
      This selects the directory where preset files are stored. The Browse button opens a file browser where the desired directory can be chosen.
    • Cache store
      This selects the directory where cache files are stored. The Browse button opens a file browser where the desired directory can be chosen.
    • Sample loading frame
      Lossless compression
      Uses a lossless algorithm (i.e. the original samples can be perfectly reconstructed) so that RAM requirements are lessened. Particularly useful for large sample sets.
    • Load stereo samples
      Selects whether stereo samples are loaded in Mono or Stereo If set to Mono, all samples are loaded in Mono. When compression is disabled, this will save 50%, but when compression is enabled, much less will be saved because the compression is much less effective on monoaural inputs. This setting can be set to don't load, if you want GrandOrgue to avoid loading any samples. Via Organ Settings, it is still possible to load only specific parts of the organ.
    • Sample size
      Selects whether the samples are loaded with 8 or 12 or 16 or 24 bits precision.
    • Loop loading
      Selects which loop(s) are loaded if the samples have multiple loops.
      • First loop: Load only the first loop.
      • Longest loop: Load only the longest loop found in the sample. Longer loops usually feel more lively.
      • All loops: Load all loops found in the sample. While playing, the loops are cycled using a round-robin scheme.
      • Memory: First loop less than Longest loop less than All loops
      • Load time: Increases with the amount of data loaded
      • Polyphony: No impact
    • Attack loading
      The sample set creator can provide multiple separate attack files.This selects which attack(s) are loaded.
      • All: Load all attack files.
      • Single attack: Load only the "best" provided file.
      • Memory: Single attack less than All Polyphony
      • No impact: Load time Increases with the amount of data loaded
    • Release loading
      The sample set creator can provide multiple separate release files.This selects which release(s) are loaded.
      • All: Load all release files. The sound engine selects which release to play according to how much time the sustain sample was held. For example, it usually selects the shortest release sample while playing staccato.
      • Single release: Load only the "best" provided release file.
      • Memory: Same as Attack loading Polyphony
      • No impact: Load time Same as Attack loading
    • Memory limit
      Chooses the size of the memory cache where samples are loaded. This is especially useful when running the 32 bits Windows build on 64 bits platforms to avoid a crash while loading a big sample set. If this parameter is set to zero, it tries to load as much data as possible. Achtung: In this case, GrandOrgue keeps loading until the OS fails to provide memory. It can provide large amounts of swap space with expectable adverse impact on performances.
    • Sound output frame
      Sample rate
      Selects the output sample rate. Allowed values are 44100, 48000 and 96000 Hz. The samplerate should match both the configured samplerate in the audio interface and the samplerate of the recorded samples to avoid resampling. If not, resampling can occur in all layers of the audio stack, and audio quality can suffer.
    • Samples per buffer
      Allowed values range from 16 to 1024 by increment of 16. This parameter sets the output buffer size. Larger values usually reduce sound artifacts at the expense of latency.
    • Cache frame
      Compress cache
      Selects whether the disk cache must be compressed when created or updated.
      • Memory: No impact
      • Polyphony: No impact
      • Load time: Loading from an uncompressed cache is I/O bound, while loading from a compressed cache requires more CPU. With a slow disk + fast CPU, compressed might be better. This feature is closely related to the hardware capacities, so the user is encouraged to test for himself and retain the best setting for his computer.
    • Automatically manage cache
      Selects whether the cache must be automatically created or updated when the sample set is loaded.
    • Perform strict ODF
      Organ Definition File (ODF) syntax has much changed since the days of Hauptwerk™ version 1. Some Hauptwerk™ 1 keywords are not used by GrandOrgue and are reported as warning in the pop-up message window. Introducing ODF warnings to GrandOrgue is a two-step development process (This checkbox enables strict ODF mode.):
      • 1. A new warning is added to the ODF parsing utilities. It is displayed only in strict ODF mode, to give samplesets designers time to remove the new warning from their Organ Definition Files, without disturbing users.
      • 2. After a suitable number of months has elapsed, the warning is moved to normal mode and is always displayed.
    • Anmerkung
      Sampleset designers are strongly encouraged to update their Organ Definition Files in order to remove warnings and improve user experience. Likewise, GrandOrgue users are strongly encouraged to report new warnings to the sampleset designer.